Citroëns C4-modeller har gjort sig kända för sin tilltalande design och höga komfort. När den franska biljätten tidigare i år lanserade sin första helt eldrivna bil – Citroën ë-C4 – lyckades man bibehålla modellens DNA, och samtidigt förhöja såväl utseendet som bekvämligheten ytterligare. 

Den ökade komforten har sin grund i avsaknaden av buller och avgaser, men också i bilens säten. Sätena i Citroën ë-C4 är nämligen uppbyggda med vibrationsdämpande stoppning och på hydraulisk fjädring. Fjädringen har så kallad ”progressive hydraulic cushions”, vilket kan beskrivas som en form av vätskekuddar. Dessa arbetar i symbios med den traditionella fjädringen och ser till att stötenergin från ojämnheter i vägbanan görs omintet. Vid lanseringen av ë-C4-modellen uttryckte Citroëns produktchef, Laurence Hansen, ambitionen att modellen skulle ”sätta en ny standard för klassen när det kommer till komfort”. Rent estetiskt har bilen en SUV-aktig coupedesign som avslutas med en vinge som framhäver dess sportiga karaktärer. 

Möjligt att schemalägga laddning utifrån elpriser 

Batteriet i bilen ger en elektrisk räckvidd enligt WLTP på upp till 357 kilometer. De tre körlägena: Normal, Eco och Sport gör det njutningsfullt att framföra en Citroën ë-C4, oavsett körstil. I laddningsluckan finns en lampa som genom olika färger gör laddningsförloppet enkelt att följa, något som också är möjligt genom appen My Citroën. Dessutom kan laddningen senareläggas genom schemaläggning för att exempelvis utnyttja fördelaktiga elpriser (tider med låg belastning).