Antalet elbilar fortsätter att öka på de svenska vägarna. År 2021 väntas en av fyra bilar vara laddningsbara. En som har konverterat från en bensindriven bil till en elbil är Anna Jordanidou från Göteborg.
– Det är väldigt skönt att slippa tanka. Det märks i plånboken, du tjänar in en hel del på att inte behöva tanka hela tiden, säger Anna Jordanidou.
Numera finns det över 50 000 eldrivna bilar i Sverige. Ökning-en sker stadigt och nu spås ökningen ske än snabbare. El-kraftsbranschens intresseorga-nisation Power Cirkle tror på en fördubbling till 100 000 eldrivna bilar i Sverige inom ett år. En som redan har konverterat till en elbil är Anna Jordanidou.
– Jag hade läst på en hel del om det och det verkade intres-sant. Jag trodde att elbilar var väldigt dyra och att de skulle vara för små för en familj, men så var det inte. Vi hittade en för ett bra pris och som passa-de hela vår familj. Den köpte vi för fyra år sedan. Vi fastnade för elbilar så vi köpte den nyare modellen nyligen, säger Anna Jordanidou.
Vad är fördelarna med att köra en elbil?
– Den är mycket tystare än en bensindriven bil. Den är betydligt mer miljövänlig och du slipper att tanka den. Du slipper alla avgaserna och just miljöaspekten är en stor fördel, säger Anna.
Har du märkt någon skillnad från att köra elbil kontra en bensindriven bil?
– Det märks i plånboken, du tjänar in en hel del på att slip-pa tanka hela tiden. Sen tycker jag att den är rätt snabb, accelerationen ger full effekt direkt. Den största skillnaden är att den är väldigt tyst jämfört med en bensindriven bil, berättar Anna.
Samtidigt som elbilen blirett allt mer populärt val för svenskarna hänger laddnings-infrastrukturen med i utvecklingen. I dagsläget finns det närmare 5 000 registrerade laddpunkter i Sverige. Det är mer än en fördubbling jämfört med för två år sedan.
– Vi bor i lägenhet och har en garageplats med en laddstol-pe. Vi laddar bilen varje kväll. Om den är helt tom, vilket
den nästan aldrig blir, tar det ungefär 7-8 timmar att ladda den helt full beroende på vilken laddare du har. Sen finns det en del snabbladdare ute på olika ställen. Då tar det bara en halvtimme att ladda bilen 80 procent.
Anna och hennes familj kör en Nissan Leaf. Tidigare körde de en äldre modell, men tidigare i år uppgraderade familjen till en nyare modell. Något som märks på räckvidden.
– Med vår nya elbil tar vi oss 27-28 mil på en laddning lite beroende på om man kör i stan eller utanför och om man kör ekonomiskt. Vår förra elbil tog vi oss ungefär hälften så långt på en full laddning. Det händer jättemycket i tekniken och batterierna blir bara bättre och bättre hela tiden.
Precis som experterna tror även Anna på en kraftig ökning av elbilar i framtiden.
– Jag tror det kommer att explodera med elbilar. Man ser att alla bilmärken tar fram en egen elbil för att de har förstått att detta är framtiden. Nu lyckas man ju även att utveckla batterierna så att de håller längre och längre. Elbilar är framtiden.
Har du något att säga till folk som funderar på att konvertera till en elbil?
– Jag har ingenting negativt att säga om elbilar. Annars hade vi aldrig köpt en till elbil. Samtidigt fick jag ett bra bemötande av Hurtigs Bil vilket också spelade in att man kom tillbaka som en nöjd kund. Fler borde gå över till elbilar. Du gör verkligen en insats för miljön på det viset.